Hem > Hamnar > Vem har rätt, marknaden eller Vänersborgs kommun?

Vem har rätt, marknaden eller Vänersborgs kommun?

hamnVänersborgs kommun planerar att flytta hamnen från Vänersborg till Vargön. Detaljplanearbetet pågår för fullt för det tänkta hamnområdet i Vargön. I onsdags var dessutom fullmäktiges ledamöter där på studiebesök. (KF på studieresa)

Den planerade hamnen i Vargön beräknas kosta mellan 300-500 miljoner kronor. Det är en investering som till och med är större än Arena Vänersborg eller VA-utbyggnaden på Vänerkusten.

Det är sanslöst mycket pengar för en kommun av Vänersborgs storlek. Det är också sanslöst mycket pengar om man betänker kommunens nuvarande ekonomiska situation. Det är också sanslöst mycket pengar om man betänker alla eftersatta behov som finns i Vänersborg.

När jag förberedde mitt inlägg 14 aug om den planerade hamnen i Vargön (Hamn i Vargön?) skrev jag ett mail till VD:n Göran Lidström på Vänerhamn AB. Han gav mig följande fakta:

”Under 2010 hade vi 17 anlöp och hanterade 44 tusen ton sjögods i hamnen i Vänersborg.
(Vi hade dessutom 12 anlöp i Trollhättan…)”

Han skrev vidare:

”Vi har under några år haft problem med låga godsvolymer i hamnen i Vänersborg, men trenden ser ut att ha vänt.
För de första 6 månaderna 2011 är vi uppe i 14 anlöp och 38 tusen ton.”

2010 anlöpte 29 båtar totalt till hamnarna i Vänersborg och Trollhättan. 2011 pratar vi om några båtar till. (Kanske. Båtarna kanske ”skyndade” sig innan kanalen i Trollhättan stängdes för underhållsarbete?) Trafiken är med andra inte så där jätteimponerande… Ärligt talat, trafiken är ganska gles.

I lördagens GP (3 sept) läser jag en tråkig men kanske viktig nyhet:

Rederi i konkurs när frakterna minskar
Rederiet Vargön Shipping har gått i konkurs. 60 anställda ombord berörs. Orsaken är den dåliga fraktmarknaden för mindre torrlastfartyg.”

vargoshipJag har inte tidigare hört talas om företaget Vargön Shipping, det ska jag ärligt medge. Företaget har en hemsida.

På hemsidan står det att rederiet är beläget i Trollhättan samtidigt som adressen till företaget är en vänersborgsadress. Rederiet

”… arbetar huvudsakligen med transporter i Nord- och Östersjöområdet samt i våra större sjöar.”

Det finns väl skäl att anta att Vänern tillhör ”våra större sjöar”.

Orsaken till den tråkiga nyheten om konkurs är alltså ”den dåliga fraktmarknaden”. Det tycks som om marknaden har sagt sitt.

Och Vänersborg som planerar att investera upp mot en halv miljard i en ny hamn…

Vem har rätt, marknaden eller Vänersborgs kommun?

.

Kategorier:Hamnar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.