Marknadsföring

reklambroschyr1Nej då. Det var ingen bluff. I reklambroschyren ”Vänersborg – en mötesplats för idrott, kultur och evenemang”, så hittar vi faktiskt uttrycket:

”Arena Vänersborg – juvelen i kronan!”

Några har gjort sig lustiga över uttrycket… Och visst kan man väl göra det… Men å andra sidan gäller det för reklammakarna att hitta på bra och slagkraftiga slogans i marknadsföringen. Det är väl bland annat det som motiverar deras, ofta väl tilltagna, ersättning?

I broschyren har reklammakarna hittat på ännu fler slogans. Vänersborg definieras till exempel som:

”den mysiga evenemangsstaden”

Visst, några arrangemang i år har väl varit ”mysiga”, Aqua Blå och VIF:s reklambroschyr2arrangemang kring fotbolls-VM till exempel. Men är arenan mysig?

Marknadsföring handlar om att (citat från Wikipedia):

”definiera och ta fram erbjudanden som svarar mot behoven, möter utmaningarna och skapar kundvärde. Det omfattar också arbetet med att positionera sina produkter på marknaden.”

Det är väl tveksamt om arenan svarar mot andra behov än bandy, i varje fall så länge som isen ligger därinne och kyler hallen. Men kanske positioneras Vänersborg och arenan med dessa slogans…?

Marknadsföring omfattar också (fortfarande Wikipedia);

”att kommunicera erbjudandet, konkretisera värdena och som en del i säljarbetet och i den fortsatta kundrelationen säkerställa att förväntningarna infrias.”

Anledningen till att inga evenemang har arrangerats under den gångna säsongen är att förväntningarna från tidigare säsong inte infriades. Det blev för kallt för publiken! Evenemangen floppade. Därför är det svårt att locka till sig nya ”kunder” till arenan, för att inte säga omöjligt. Arenan är inte bara för kall – den är inte heller färdigbyggd, det läcker in och några har till och med ifrågasatt säkerheten. De ansvariga för arenan har därför, vad jag förstår, inte heller försökt att locka till sig evenemang. Hellre inga alls, än misslyckade sådana. Typ.

Det har varit så få arrangemang att IFK Vänersborg hotar kommunen, i varje fall mellan raderna, med stämning för kontraktsbrott. IFK hade kalkylerat med inkomster från alla arrangemang, genom loger och restaurang etc.

De arrangemang som har anordnats under året har varit, och jag tror inte att jag har glömt något:

  • VFK:s Loppmarknad. Den varade i två dagar i april. För detta betalade VFK en hyra på 30.000 kr.
  • Arenadansen den 8 april, som anordnades av Restaurang Teatergränd. Hyran var på 30.000 kr. (Möjligtvis fick Teatergränd hyra golvet också.)
  • Bomässan. Företaget som hyrde arenan för detta arrangemang hette Compass Fairs Sweden. Företaget hyrde också entréhallen på både våning 1 och 2 samt två konferensrum. Lokalerna disponeras i 8 dagar (9-16 april). Hyran var 120.000 kr.

Vid inget av tillfällena fanns det is i arenan…

arenan_juvelen”Arena Vänersborg – juvelen i kronan!”

Jag vet inte… Även om Barn- och Ungdomsnämndens ordförande tycker att det är allas plikt att prata gott om arenan, så måste man nog se sanningen i vitögat… Arenan är nog ingen juvel…

I ”Informationsstrategi för Vänersborgs kommun” antagen av kommunfullmäktige 1999-11-02, så står det:

”Information skall vara ärlig. Obehaglig information döljs inte. Utlämnad information skadar trovärdigheten och motverkar därmed kommuninvånarnas intressen.”

Tänk, jag tror att detta är jätteviktigt. Särskilt när det gäller arenan, som slukar sina 25 miljoner per år.

Vi som bor i Vänersborg, och kanske har gjort så större delen av våra liv, anser nog att Vänersborg är en ganska trevlig stad. Vi behöver inte ”hitta på” eller komma med falsk marknadsföring eller ljuga för att övertyga folk att Vänersborg är en bra kommun.

Men att vara stolt över Vänersborg innebär inte att man behöver vara stolt över den politik som förs i Vänersborg. Eller över de politiska beslut som har fattats.

Vänersborg ska utarbeta en ny vision, en vision som ska antas av fullmäktige i slutet av 2013. Det finns säkert massor med vänersborgare som kan komma med bra och verklighetsförankrade idéer till en ny vision – en vision som sedan kan användas i marknadsföringen av Vänersborg.

Att det dessutom är val på hösten 2014 innebär att förutsättningarna ökar för att vänersborgarna också ska kunna bli stolta över den politik som förs. Då kanske också invånarantalet i Vänersborg kan öka med fler än de 64 personer som vi har ökat med under det första halvåret i år.

  1. Kenneth
    16 augusti, 2012 kl. 10:38

    Om arenan kostar 25 MKR blir det 480.769 kr och 23 öre per helg (52 per år). Då ser det ut som om hyran ligger lite lågt, eller hur?

    Gilla

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.