Hem > BUN 2012 > BUN 12 nov: En sammanfattning

BUN 12 nov: En sammanfattning

betrayalI måndags skrev jag om hur Centerpartiet svek Väne Ryr på det senaste sammanträdet med Barn- och Ungdomsnämnden. (Se här.) Några har hört av sig och undrat hur Centerpartiet motiverade sitt ställningstagande. Det vet jag inte, Marianne Karlsson (C) gav faktiskt ingen motivering. Jag har börjat publicera några av mina bloggar på TTELA:s hemsida som ni kanske har sett (samma som finns här, men med en viss fördröjning…). Där, på TTELA, kommenterade Karlsson min blogg. Hon skrev:

”Efter samtal från en partikamrat, utanför BUN, så skickade jag tjänstemännens yttrande och Väne Ryr enkätsvaren till fullmäktige då det är där frågan avgörs.”

Det svaret blir i varje fall inte jag klokare av. Idag, när jag i stort sett var klar med det här blogginlägget, ser jag att Marianne Karlsson har kommenterat inlägget även på min blogg.

Marianne Karlsson skriver i kommentaren att hon inte tog ställning i frågan. …fast det gjorde hon ju! Karlsson röstade faktiskt aktivt ”nej” till förslaget från V, MP och VFP om att öppna skolan! Sedan skriver hon:

”centerpartiet arbetar fortfarande för att hela kommunen ska leva.”

Jaha? Och?

Annars började måndagens sammanträde med information om rutiner kring kränkningar och trakasserier. I det sammanhanget togs ett brev upp, som föräldrar hade skickat till förvaltningen, angående fritids i Frändefors. Brevet handlade om att föräldrar känner otrygghet.

Innan information gavs om detta ville ordförande Lena Eckerbom Wendel (M) dock göra ett förtydligande. Om vad? Ja, gissa! Rätt!

”Detta är inte en nämndsfråga.”

barn3

Precis som om vi inte visste att fritidsbarnens trygghet inte är en nämndsfråga i moderaternas Vänersborg! Finns det överhuvudtaget några nämndsfrågor i moderaternas Vänersborg kan man undra…

Under informationen sa Eckerbom Wendel senare att det är en rätt så katastrofal situation på fritids. Hur man nu som ansvarig politiker kan acceptera det…

Det diskuterades också om rutinerna vid frånvaro. Detta med anledning av vad som hände i Göteborg med den försvunna flickan. Tyvärr skulle nog en sådan sak kunna hända även i Vänersborg. Förvaltningen skulle dock se över rutinerna.

Jag missade att framföra att den nya frånvaroregistreringen, på det hårt kritiserade systemet edWise som har införts på grundskolan i kommunen, har gjort den ansvariga personalens kontroll av frånvaron, åtminstone på högstadieskolorna, oerhört mycket svårare. Som sagt, jag missade att framföra detta, men så är det likväl.

I samband med nämndens ärenden kring budgeten hade förvaltningen lagt ett förslag om att omfördela de 16 milj kr som kommunfullmäktige i juni förstärkte BUN:s kassa med för 2013. Fullmäktige var ju tydlig med att pengarna skulle gå till personalförstärkningar i grundskolan och i fritidshemmen. Förvaltningen och mini-alliansen ville använda pengarna till annat. (Se här!) Det ville inte storoppositionen.

Eckerbom Wendel (M) kunde i sin vildaste fantasi inte förstå varför, hur kunde vi i storoppositionen låta bli att gå med på omfördelningen? Jag frågade hur Eckerbom Wendel och mini-alliansen skulle ha gjort om deras budgetförslag hade gått igenom i fullmäktige. Det är ju så att mini-alliansens ursprungsförslag i budgeten för 2013 var en besparing på BUN på 6 milj kr! ”Så som ni hade gjort i det läget, det kan vi väl göra nu.” Typ.

teacherJag fick inget svar…

Jag ansåg, och jag talade faktiskt för hela storoppositionen, att mini-alliansen måste respektera kommunfullmäktiges beslut. Eckerbom Wendel undrade (på ett ungefär):

”Hur då? Kommunens budget är ju underbalanserad. Det finns inga möjligheter till extra pengar. Vi måste ta ansvar för hela kommunen.”

Då kunde jag inte låta bli att påpeka att det är mini-alliansen som styr Vänersborg. Det är mini-alliansen som måste ta initiativ för att lösa eventuella problem. Och kan de inte det…

Det fick Kerstin Andersson (FP) till att utropa:

”Det är ni som styr. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Välfärdspartiet. Ta ert ansvar. Vi sitter i minoritet.”

pamp

Ändå sitter mini-alliansen kvar på alla heltids- och arvoderade tjänster… Kerstin Andersson själv är ju t ex 2:e vice ordförande i kommunfullmäktige… Den posten innehas alltid av ett parti som är med och styr…

Miljöpartiet agerade för övrigt precis som om de tillhörde storoppositionen. Fast det gör partiet inte. MP röstade som bekant inte på storoppositionens budget i fullmäktige, det beslut som innebar 16 milj kr mer till BUN. Å andra sidan är det väl bra att MP äntligen börjar ta sitt förnuft till fånga…

Jag tror att jag har räknat ut varför Eckerbom Wendel och mini-alliansen är så negativa till de 16 miljonerna… Problemet för mini-alliansen är inte pengarna i sig utan att fullmäktiges beslut helt enkelt hindrar mini-alliansen från att avskeda pedagoger! Det är det som de har haft i tankarna! Det är så de hade tänkt att få det hela att gå ihop…

När det gäller friidrottsanläggningar/skolidrottsplatser antogs förvaltningens plan (se här) för utveckling av skolidrottsplatser i Vänersborg. Det ska bli fler friidrottsanläggningar. När ekonomin tillåter…

I diskussionen hade Lisbeth Brodin (M) ett inlägg som gick ut på att det skulle finnas grönområden, idrottsplatser mm med från början i planeringen av bostäder. Det slog mig att samma Brodin i fullmäktige vill ta bort Blåsuts enda grönområde – Kindblomsvägen!

Men det hörde inte hit. Jag kan väl passa på att meddela Dals Södra FF den glada nyheten att förvaltningen är ganska säker på att det finns pengar redan nästa år för att rusta upp Frendevi! Dock inte tillräckligt med pengar för nya löparbanor. De kostar för mycket (enligt uppgift ytterligare 3,5 milj kr).

tv

I övriga frågor var det inte så mycket att rapportera. Mötet gick sin gilla gång. Under punkten ”Information från förvaltningschef” berättade förvaltningschef Javette om sin vision att använda TV-utsändningar i undervisningen. En lärare står och undervisar framför en TV-kamera och hela Sveriges elever sitter och tittar. Typ. Åtminstone Vänersborgs elever. Jag tror att han såg en besparing av lärartjänster framför sig… Jag var tvungen att reagera på det. Som lärare ser jag mötet mellan elev och pedagog som grunden i lärandet. Jag tror att en viss Hattie har framhållit detta också… Lärare kan inte ersättas av en TV… Men det var en parantes.

I slutet fick jag svar på mina frågor om arenan. (Se här.)

Försommarens reparation av arenans tak för 2,5 miljon kr(!) gällde bara en förstärkning för snöras. Det handlade inte om att reparera för vattenläckaget. Det handlar däremot den nya utredningen om. Hur mycket en eventuellt ny reparation av taket kommer att kosta vet man inte, men i utredningen ingår det också att kolla om det är ett konstruktionsfel eller en garantifråga etc.

Min andra fråga handlade om varför presidiet hade tagit upp frågan om ”handläggning av ärendet avseende upphandling av café- och restaurangverksamhet.”

Det var inget konstigt svarade Eckerbom Wendel (M). Hyresavtalen går ut efter bandy-VM och det här var förberedelser för de nya avtalen.

För övrigt är nog ordförande Eckerbom Wendel lite trött på mina frågor tror jag…

Mötet varade från kl 13.15 till klockan 18.50…

.

PS. Min parti- och BUN-kollega Magnus Bäckström har också bloggat om BUN-sammanträdet – klicka här.

PPS Nu ska jag strax gå på kommunfullmäktiges novembersammanträde. Det är inga ”stora” frågor på dagordningen ikväll, såvida inte Välfärdspartiets motioner om demokrati kan räknas dit. Och på sätt och vis kan de det. Min syn på motionerna har jag redovisat tidigare (se här).

Kategorier:BUN 2012
  1. lassevbg
    15 november, 2012 kl. 16:10

    Det jag inte förstår hur ett nej från C i BUN kan främja ett Ja i fullmäktige…eller skulle inte frågan tagits upp i fullmäktige om BUN röstat ja?

    Gilla

  2. 15 november, 2012 kl. 00:25

    Ni som är såna gamla rävar i politiken borde väl veta hur den politiska slipstenen skall dras…eller? För oss i Centerpartiet är det viktigt att vi når en bred majoritet för frågan om Väne-Ryr och då måste fler partier än Vfp, V och Mp och C rösta för och den frågan görs bäst upp i kommunfullmäktige tror jag/vi. Dra inga förhastade slutsatser nu Kärvling…du har ju sett vad som hände ikväll i fullmäktige… :-) Även de mest övertygade kan ändra åsikt inte bara en gång utan två!

    Gilla

  3. Roy Andersson
    14 november, 2012 kl. 17:19

    Om man inte anser att BUN äger frågan så kan det vara okay att avstå från att rösta, det kan vara en principfråga att göra så. Men jag fattar inte hur man med den inställningen kan rösta vare sig för eller emot. Framför allt inte emot om man tänker rösta FÖR i Fullmäktige.

    Gilla

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.