Hem > Arena Vänersborg, IFK > Bandy Bandy

Bandy Bandy

bandyklubbaKommer ni ihåg Galenskaparna & After Shave och låten ”Bandy. Bandy.”? (Den finns på YouTube.)

”Ingen annan sport är så skön som bandy!”

Idag skulle jag meddela mina elever i 8A att det var gratis inträde för alla skolungdomar på matchen IFK Vänersborg-Vetlanda. Något sent meddelat kanske. Matchen var ju ikväll. (Jag fick inte reda på det tidigare.) Men ändå.

Jag överdriver något om jag påstår att eleverna hoppade högt av glädje…

Men…

”Ingen annan sport är så skön som bandy!”

Nollställt.

”Vetlanda ligger faktiskt 4:a i Elitserien!”

Eleverna tittade med ganska trötta ögon på mig.

”Och?”

Mitt avgörande argument var att deras föräldrar faktiskt var med och betalade arenan. (Jag tyckte att det var lite onödigt att säga att de också är med och sponsrar IFK.) Och de skall fortsätta att vara med och betala arenan i 30 år till. Liksom eleverna själva ska om några år.

Det argumentet bet inte heller. Eleverna i 8A tyckte inte att bandy var något för dem.

Bandy är ingen stor sport i södra Dalsland.

ifk_malDessutom gick matchen på tv, TV4 Sport. Fast jag tror inte att det var särskilt många i 8A som bänkade sig framför TV:n för att se matchen. Det var däremot 1.415 personer som bänkade sig i arenan och såg när IFK vann över Vetlanda med 4-2.

Andra personer än från 8A…

Idag skrev TTELA att 6.000 biljetter redan har sålts till bandy-VM. Det framställdes som en positiv nyhet. På TV4Nyheterna Väst sa nyhetsuppläsaren:

”…bara 4.000…”

4.000 låter väl i och för sig mycket, men det är klart. Tänker man på att det finns sammanlagt 68.000 biljetter, så är 4.000 kanske inte så där jätteimponerande…

Fast Örjan Eriksson, som är projektledare för bandy-VM, är nöjd.

”…väldigt unikt i bandysammanhang…”

Säger han i TV4 om de sålda biljetterna. Eriksson hoppas dock på att 20.000 biljetter ska säljas.

Vi får väl se. Det gäller ju också att de som har beställt biljetterna betalar. Det är ju inte helt oväsentligt.

Undrar om kommunen har köpt några biljetter förresten? För att dela ut gratis till skolungdomar. Till typ matcherna Kazakstan-Vitryssland eller Vitryssland-Norge. Fast eleverna i 8A går nog inte ens på bandy-VM.

Bandy är ingen stor sport i södra Dalsland.

Som sagt.

Det är en hel del som ska göras på arenan inför bandy-VM. Tror jag. Ståplatsläktaren ska kanske byggas om (med en extrarad). Taket ska kollas och antagligen repareras. Väggarna bör nog kollas (det kan vara fuktskador). Det ska vad jag förstår göras om för TV-utsändningarna…

Det finns nog anledning att återkomma till det här. Även om det enligt mini-alliansens definition knappast är några politiska frågor. Även om det blir kommunen som får betala.

bandybollHur var det nu Galenskaparna och After Shave sjöng?

”Ingen annan sport är så skön som bandy! … Vad är en hockeymatch … i en tråkig och svettig hall? … Bandybollen ser vi inte och resultatet går oss förbi…”

Jodå, jag ska snart gå och se IFK spela bandy. Faktiskt.

Fast jag får inte sitta i kommunens loge.

Kategorier:Arena Vänersborg, IFK
  1. 21 november, 2012 kl. 16:40

    Jag är bara sur att Vetlanda spelade så dåligt; de borde ju vunnit.

    Gilla

  2. Martin Goës
    20 november, 2012 kl. 22:55

    En fråga bara: Jag har läst din blogg till och från i ett par år vid det här laget, främst för att informera mig om det här vansinniga arenabygget – budget sprack så in i h-e – varför???…
    Hur många åskådare kan man maximalt knô in i Arena Vänersborg? Det kan ha stått i något av dina blogginlägg, men det har jag inget minne av – eller så har jag helt simpelt missat det.

    Såg Uppdrag Granskning i förra veckan, som behandlade Götene kommuns Arn-land eller vad de nu kallar dunderfiaskot ute på leråkern i vinkeln mellan 44:an och E20… Enligt reportaget hade satsningen totalt slukat 100 miljoner av skattebetalarnas pengar i en kommun med, om jag inte minns fel, drygt 13 000 invånare. Torde landa minst på samma nivå som Vänersborgs kostnader för den där jäkla arenan räknat per invånare. Eller…?

    Gilla

    • 21 november, 2012 kl. 07:53

      Någon gång förra året försökte jag faktiskt att få reda på hur mycket folk som läktarna i arenan egentligen rymmer. Det står vill jag minnas 3.300 i de ursprungliga ritningarna. Sedan pratades det om fler. Orsaken till att jag frågade var att det plötsligt dök upp en siffra på 4.000. Jag fick aldrig något riktigt svar. Det verkade som om ingen visste. Kanske någon som läser det här kan hjälpa till…

      Gilla

      • bloggläsare
        21 november, 2012 kl. 09:03

        Egentligen borde det vara lätt … enligt brandskyddsföreskrift för offentliga lokaler ska uppgift om godkänt max antal personer i arenans olika lokaliteter (läktare, foajé, konferensrum, mm) vara tydligt anslaget på en skylt vid ingångarna. Efter tre års användning är det väl inga tveksamheter kring kapacitet … kommunens hemsida bör vara den som har den korrekta informationen men uppgifterna utanför kommunen skiftar:
        – Wikipedia: 3.300 (vid isarrangemang) och 8.500 vid konsert.
        -Vbg hemsida: 4.000 varav 1.100 sittplatser och 9.000 vid konsert.
        – Bandyförbundet: 3.300 varav 1.100 sittplatser.
        – Evenemang-hemsidor: 9.000 åskådare.

        Gilla

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.