Hem > Arena Vänersborg, IFK > Melodifestival i arenan?

Melodifestival i arenan?

melodifestivalen_2013Är det inte det ena så är det det andra. Idag gör Bertilsson och TTELA en stor affär av att det inte är någon melodifestival i arenan! (TTELA)

Melodifestival!?

Jag säger som en känd vänersborgare skrev i sin ”blogg” en gång i tiden:

”Jag får riktigt stålsätta mig. Stålsätta mig så jag nästan blir trött!”

Varför ska Vänersborgs kommun, som just nu går på knäna av alla kostnader, satsa en massa miljoner på att arrangera en deltävling i melodifestivalen?

Melodifestivalen?

För att synas i Sverige? För att sättas ut på kartan? För att bli Sveriges bästa musikkommun?

Varför ska Vänersborgs kommun satsa en massa pengar på en melodifestival i stället för att satsa på barn och ungdomar, sjuka och gamla, gator och vägar, fastigheter osv?

Varför inte satsa de pengar som finns på de som bor i Vänersborgs kommun. Så att vänersborgarna, alla vänersborgarna, får ett bra liv?

vinstDet är klart att IFK vill ha hit en deltävling i melodifestivalen. För IFK innebär det ju bara vinster… Kommunen betalar kostnaderna och IFK kammar hem vinsterna. För Bertilsson och IFK är det en enkel ekvation.

Jag blir nästan trött! Men jag stålsätter mig…

När jag läser artikeln får jag intrycket av det är Bertilsson och IFK Vänersborg som äger arenan. Varför skulle Bertilsson annars träffa (citat från TTELA):

”arrangörerna av melodifestivalen och gick då igenom förutsättningarna för att arrangera schlagertävlingen i Arena Vänersborg”

Och varför skulle dessa arrangörer träffa Stig Bertilsson?

Jag förstår inte.

Melodifestivalen i arenan?

”Vi har en fantastisk arena för ett sådant arrangemang.”

Säger Stig Bertilsson.

”Det enda som fordras är extra golvisolering.”

Säger en tjänsteman på kommunen.

FryserSkulle golvisolering räcka för att få upp temperaturen i arenan? När jag hörde på en föredragning för inte så länge sedan krävdes det mer, t ex fläktar i taket och avskärmningar. Om jag minns rätt skulle notan gå på 10-12 miljoner. Och skulle balkar och sådant hålla för all utrustning som krävs, högtalare, spotlights, alla kameror osv?

Och akustiken? Arenan är inte byggd för bra ljud.

”Hur var det nu?”

Skrev bloggaren som jag citerade ovan, och fortsatte;

”Jag måste stålsätta mig! Jag vill inte vara negativ!”

Kan man inte vara negativ? Kan man vara positiv? Men man måste väl åtminstone vara realist! Vänersborgs kommun har en hårt ansträngd ekonomi. Inte kan vi väl satsa pengar på en melodifestival?

Och till sist.

Stig Bertilsson säger i TTELA-artikeln:

”…men tyvärr finns det ett väldigt begränsat intresse från politikerhåll.”

Barn- och Ungdomsnämndens ordförande Lena Eckerbom Wendel, precis som Stig Bertilsson moderat, kommenterar i artikeln:

”Det finns inget motstånd, jag vet inte var det kommer ifrån. Ingen har sagt att vi inte ska göra det.”

skal_vaggJag vet inte om Bertilsson och IFK har bollat frågan om melodifestival till kommunens politiker. Typ mellan skål och vägg. Moderater emellan. Men jag vet att det i varje fall inte har skett på något officiellt sätt. Barn- och Ungdomsnämnden har inte hört något. Det har inte tagits upp i Kommunstyrelsen. Det har inte tagits upp på några politiska möten överhuvudtaget vad jag vet. I diariet har varken jag eller de andra vänsterpartisterna stött på något om Bertilsson och melodifestivalen.

Melodifestival?

”Jag får riktigt stålsätta mig. Stålsätta mig så jag nästan blir trött!”

Kategorier:Arena Vänersborg, IFK
  1. Pontus
    16 januari, 2013 kl. 21:13

    pastischka: Ryssarna har fullt upp att invadera Gotland. Medan USA redan tagit resten av världen, förutom bandyhallen i Vänersborg, den vågar ingen beträda… psssst…det finns olja under arenan, först till kvarn…

    Gilla

  2. Johan
    16 januari, 2013 kl. 13:02

    Vad har IFK och bandyfolket med schlager att göra?? Har IFK stått och sagt att de vill ha schlagerfestival?? Och hur skall de tjäna pengar på det? Kan du förklara det för mig??

    Gilla

  3. Roy Andersson
    16 januari, 2013 kl. 08:21

    Det finns dom i kommunen som uppenbarligen inte har lärt sig att invånarna är hjärtligt trötta på mygel och trix. Även bandyfolket kan väl köra med ”raka puckar”?
    Vi vill inte varken se eller höra om Berts eller bandyfolkets sätt att agera. Det finns unga och gamla som behöver -och har rätt till!- en väl fungerande kommun i det VIKTIGA frågorna.

    Gilla

  4. KEL
    16 januari, 2013 kl. 07:59

    Det hade varit väldigt roligt med en Melodifestival i Arenan man VI HAR INTE DE RESURSERNA!!!

    Gilla

  5. 15 januari, 2013 kl. 20:35

    Jag behöver inte ens stålsätta mig för att bli trött. Bara vetskapen att det finns någon därute som är så ivrig att få sätta sprätt på mina skattepengar för årets stora icke-händelse gör mig trött.
    Jag är inte så lite förvånad att TTELA, eller jag har kanske ingen anledning, tar upp en icke-nyhet som den här. Vad kan ha stått på utrikessidan? ”Inget krig mellan Ryssland och USA den här veckan heller.”???

    Gilla

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.