Hem > BUN 2013, Demokrati > Får frågorna några svar?

Får frågorna några svar?

prislapp2Nästa gång BUN har sammanträde, om drygt en vecka, ska budgeten för 2014 diskuteras. För att underlätta den diskussionen, så framförde jag tanken på att olika förslag och åtgärder skulle ha en prislapp. Jag ställde några frågor (alla frågor hittar du här) om olika ”priser”. Typ:

Vad kostar det att:

  • gå tillbaka till 4 öppetdagar i veckan på Ungdomshuset med 3 fritidsledare och 1 äldre ungdom som personal per öppetdag. (Som det var tidigare.)
  • genomföra Schools Out, Lussebandy, Bearfest respektive Sommarscen på Sanden?
  • Enligt Skolverket går det 6,1 barn per årsanställd i förskolan i Vänersborg. Vad kostar det att ”gå ner” till 5,5 barn per årsanställd?
  • Vad kostar det att anställa (ytterligare) en specialpedagog till varje skolenhet?

forslagJag vill understryka att syftet med de här frågorna är att ”komma rätt”. När jag som ledamot i nämnden ska ta ställning till hur jag vill att budgeten för 2014 och fördelningen av tillgängliga medel på olika verksamheter ska se ut, så är det bra, eller kanske till och med nödvändigt, att veta vad olika förslag och åtgärder kostar.

Barn- och Ungdomsnämndens presidium, dvs ordförande Eckerbom Wendel (M), 1:e vice ordförande Sjöling (S) och 2:e vice ordförande Carlsson (KD), hade möte i veckan. Där togs mina frågor upp. Ur presidiets protokollet:

”Barn- och Ungdomsnämndens ledamot Stefan Kärvling (V) har ställt frågor om budget 2014, ordförande uppdrar till förvaltningschefen att besvara dessa…”

”Ordförande uppdrar”?

Måste ordförande bestämma att jag ska få svar…? Och jag som trodde att jag som ledamot i BUN hade rätt, att inte bara ställa frågor, utan också att få svar på dem… Tänk om ordförande inte hade gett förvaltningschefen detta uppdrag – hade han kunnat strunta i att svara då?

tidsatgang2Men inte nog med det. Ordförande har bestämt att svar bara ska ges:

”… med beaktande av rimlig tidsåtgång/arbetsinsats.”

Kan ordförande bestämma det? Vad är rimlig tidsåtgång? Vad är rimlig arbetsinsats? Och vem avgör det? Och hur och till vem ska en rimlig tidsåtgång/arbetsinsats redovisas? Kan förvaltningen låta bli att svara på mina frågor om man tycker att det tar mer än en ”rimlig tidsåtgång/arbetsinsats”?

Jag häpnar. Jag häpnar över att rätten att ställa frågor och få svar tycks reduceras till en enskild ordförandes godtycke.

Kategorier:BUN 2013, Demokrati
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.