Hem > Arena Vänersborg, M > Moderater och arenan

Moderater och arenan

portal2Visst, lite tryck känner jag. Inte en blogg sedan i tisdags. Men vad ska jag skriva om? Det händer ju inget i politiken. I varje fall inte utanför kommunhusets korridorer. Inte vad jag kan se i varje fall.

Jag söker lite i diariet i jakt på några intressanta handlingar, och något att skriva om. Vad har hänt den här veckan?

Det första jag ser i diariet är att det kom in två handlingar i måndags från Advokatfirman Lindahl. Det är juristfirman som för kommunens talan i tvisterna kring arenataket. Båda handlingarna är för övrigt sekretesstämplade. Naturligtvis. Som vanligt.

När jag googlade på exakt datum för takraset fick jag upp TTELA från den 20 feb 2010:

”Så sent som i går skottades arenans tak. Trots det rasade delar av det in under natten.”

Advokatfirman Lindahl skrev i sin stämningsansökan mot Länsförsäkringar:

”Det torde även vara ostridigt mellan parterna att det under de extrema väderförhållandena med kraftigt snöfall och vind under perioden den 18-20 februari 2010, inte har varit möjligt att undanröja snötrycket dvs utföra snöröjningsåtgärder och att det då hade varit förenat med livsfara att befinna sig på arenans tak.”

Taket rasade under natten den 20 februari 2010. 300-miljonersbygget höll inte. Och fortfarande har vänersborgarna inte fått reda på hela sanningen kring händelsen. Skottades taket dagen före raset? Tja, vänersborgarna har inte fått reda på särskilt mycket kring bygget av arenan överhuvudtaget. Hur kunde ritningarna ändras efter beslutet i fullmäktige? Hur kunde det bli så dyrt? Hur kunde arenan bli så dåligt byggd? Och vem är ansvarig?

gravidVänersborgarna tycks aldrig få några svar. Det är bara för dem att betala. 25-30 miljoner kr per år. I 30 år till…

Tänk. Folk som ännu inte är födda, dagen som idag är, ska vara med och betala arenan i framtiden!

På Facebook skrev Gunnar Lidell (M) den 29 sept 2010 angående Arena Vänersborg att

”’sanningens stund’ kommer allt närmare, kan dock inte säga något datum, men jag tror att en eller annan ‘kiosk’ kommer att vältas………..”

Det var på den tiden som Lidell var lite tuffare och hade en agenda för att förändra Vänersborg. Eller hade han det? Det kanske bara var prat?

skuggaGunnar Lidell (M) och moderaterna av idag är i varje fall bara en skugga av sina forna jag. På det senaste sammanträdet med kommunfullmäktige ändrade moderaterna åsikt tre (3!) gånger under samma kväll! (Se här.) Det torde vara rekord, även för kluvna liberaler som moderaterna…

Eller är kanske rekordet det som hände i kommunstyrelsen häromsistens? Gunnar Lidell lade fram ett förslag kring budgeten för nästa år. Vid omröstningen fick kommunstyrelsens ordförande Gunnar Lidell (M) bara 3 röster för sitt eget förslag! Det var inte bara Lidells alliansbröder som inte röstade på hans förslag. Även partikamraten och kommunfullmäktiges ordförande Anders Forsström avstod!

Det visar på att de stora motsättningarna inom det styrande moderatpartiet, som har funnits under en lång tid, fortsätter. Ni minns väl när Anders Forsström blev bortröstad från sin post som gruppledare för moderaterna?

”Klart jag är besviken. … jag känner mig vingklippt nu.”

Det sa Forsström till TTELA den 8 okt 2010. (Se här.)

tappa_luftKanske vädrar falangen kring Forsström morgonluft nu när falangen kring Lidell och Eckerbom Wendel ser ut att ha tappat luften?

Det blev en liten blogg idag också. Och då har jag ändå inte ens tittat igenom alla de handlingar som inkom till Barn- och Ungdomsnämnden under veckan. Det finns, ser jag nu, ytterligare några intressanta handlingar. Jag ser också att det kom ännu att brev till BUN från Advokatfirman Lindahl på fredag. Det är naturligtvis också sekretesstämplat.

Som vanligt.

Kategorier:Arena Vänersborg, M
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.